Toscakake minner fra min mormor .

Imorgen er det bursdag her i huset, og da kom jeg til å tenke på at da mormor levde hadde hun alltid med seg toscakake ilag. Jeg har ikke spist det siden hun ble borte, så nå tenkte jeg det var på tide å prøve seg på denne kaken. Den ble nok ikke like god som den fra barndommens minner, men duger! Da er hun liksom med meg på en måte når jeg serverer denne kaken. For det er takket-være denne damen jeg er blitt så glad i å lage mat, mange gode minner fra hennes kjøkken.

 

OPPSKRIFT: 

4 egg

270g sukker

100g smør

200g hvetemel

3 ts bakepulver

5 ss melk

 

Sukker og egg piskes til eggedosis, ha veksel svis i melk og smeltet smør.

Sikt mel og bakepulver i, deigen røres forsiktig sammen og has i godt smurt form.

Stekes på 150 grader i 25-30 minutter.

 

GLASUR PÅ KAKE:

150g grovhakkede skollende mandler

200g sukker

200g smør

4 ss fløte

 

Hakk mandlene, sukker, fløte og smør gis et oppkok. Ta kaken ut av ovnen og smør glasur over den,

sett den inn i ovnen igjen. Denne gangen bare med overvarme på 200 grader slik at kaken blir gyldenbrun og fin, ca 10 minutter.

 

xoxo Jacqueline

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg