Rømmegrøt og spekemat.

Rømmegrøt og spekemat sto på menyen i dag.Jeg har funnet ut at det er ganske enkelt og gøy og lage spekematen selv.

Jeg syntes det er enklest og tørr salte.Det gir alltid et bara resultat som ikke er for salt.

Jeg gnir inn lammelåret med godt med pepper, hvitløkspulver og provencekrydder. 

Bland 1 del bruntsukker og 2 deler grovsalt.Bruker ca 1 kaffekopp som må. Dekk låret med salt og sukkerblandingen,la ligge og trekke i 3-4 dager. Jeg snur det litt av og til,tre en tråd øverst i skanken.Henger det opp til tørk uten å børste av saltet som henger på,det drøsser av etter vert som låret tørker. Hvor lenge det må henge kommer jo litt an på størrelsen på låret. 3 kg ca en og en halv til to måneder.

Syntes det var så hyggelig når jeg serverte dette krydrede fenalåret til en som var litt i tvil for hun likte ikke fenalår noe særlig.Mmmmmm det var jo godt jo,kan jeg få mer. Dette har jeg gjort mange ganger nå,både med lam,okse og svin. Nydelig året rundt 🙂

xoxo Jacqueline

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg