Gratinert blomkål og brokkoli i ostesaus ville hun ha.

Når man er syk er ikke matlysten på topp,så Elena fikk velge middag i dag.Gratinert blomkål og brokkoli i ostesaus var det hun ville ha,nydelig sommermat.

Oppskrift på gratinert blomkål og brokkoli i ostesaus.

2 blomkålhoder

1 bunt brokkoli

1 boks skinke

1 løk

2 fedd hvitløk

3 ss mel

5 dl av vannet kålen er kokt i.

75 g smør

5 dl revet ost

Sitron

Raspet muskatnøtt 

salt og pepper

Kok opp lettsaltet vann,og la blomkålen og brokkolien trekke i ca 5-6 min.

Smelt smøret,ha i hakket løk og hvitløk la det bli blankt.Rør inn melet,spe med kokevannet fra kålen og la dette små kokke i 3-4 min.Ha i salt,pepper,raspet muskatnøtt og presset sitronsaft etter smak.Rør inn 2,5 dl raspet ost.

Ha blomkålen og brokkolien i en ildfast form,strø kuttet skinke over.Tøm over ostesausen,strø på resten av osten på toppen.Jeg bruker ofte litt brødkrumme på toppen også når jeg gratinerer,blir fastere og sprøere da.Settes i ovnen på 180 grader i 10-15 min.

xoxo jacqueline

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg