Kirsebærpai med eggekrem.

Jeg er ikke noen søt mons,men elsker alt som har med kirsebær å gjøre.Så dette var en inner tier selv for meg 🙂

Paibunn :

125 g smør

200 g hvetemel

2 ss vann

Kna mel og smør sammen,tilsett vann og bland det godt.La stå kaldt i 30 min.

Trykk ut deigen og prikk den forsiktig i bunnen,jeg fyller den med tøttkede erter.Stekes på 200 grader i 10-12 min.

Eggekrem:

4 dl melk

1 vaniljestang

4 eggeplomme0,5 dl sukker

1 ss maizena

Skarap ut vanijefrøene ha dem i en kjele sammen med resten av ingrediensene.Varm opp under omrørning til kremen begynner å tykkne,rør jevnt ellers kan kremen “sprekke”Tykknes til passe konsistens.

Fyll den avkjølte paibunnen med eggekrem.

Kirsebærkompott :

En boks kirsebær med saft.Plukk ut noen bær til pynt 🙂

2 ss sukker

1 stjerne anis

2 ts mazena

Kok alt sammen til  tul en passe tykk kompott.Dekk eggekremen med kirsebærkompott.

Marengs :

4 eggehvitter

30 g sukker

160 g melis

Visp eggehvittene stive,tilsett sukker,der etter melis.Kjør sakte til konsistensen er glatt.Brukes med en gang,dekk toppen av paien med marengs.

Bren av toppen med en creme brulee bremnner og server 🙂

xoxo  Jacqueline

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg