Pizza :)

Har fått flere spørsmål om hvordan jeg lager pizzaen min,spesielt hyggelig var det Monica at du sa det var den nbeste pizzaen du hadde smakt :-)så her kommer noen tips fra  meg 🙂

oppskrift på deig :

Dette er en stor oppskrift men deigen blir aller best når den er en dag eller to gammel,så jeg pakker den inn i plastpose og legger den i kjøleskapet.

1 l vann

5 ss oliven olje

1-2 ts salt

1,5 kg fint mel

0,5 pose med tørrgjær

Alt blandes i kjøkkenmaskinen å kjøres i 15 min.Hvis jeg skal bruke deigen samme dagen så lar jeg den stå og ese minst 2 timer.Helst har jeg litt olje i en pose som jeg legger deigen i til dagen der på.

Pizzasaus :

1 boks hakkede tomater

2 ss tomatpure

2 ss olivenolje

2 ss soyasaus 

2 ss worcestersaus

noen dråper tabasco

1 ss balsamicoeddik

1 ss estragon

1 ss timian

1 ss basilikum

2 ss oregano

1 ts hvitløkspulver 

litt nykvernet pepper

Bland alt sammen og kjør det glatt med stavmikseren.

Pizzane kan stekes i smurte former.Da kjevles deigen ut og heves i 40-50 min før man legger på garnityr.

Pizza må aldri stekes på bakepapir da blir den ikke sprø men sæggete.

Min favoritt er italiensk type stekt rett på sten.Da bare kjevles deigen ut og garnityren legges rett på,så rett på sten for steking.


Calzone legger man saus og garnityr på halve pizzaen og bretter den andre delen over å klemmer til i kantene.stekes på sten eller smurt plate 🙂


Pizza stjerne en vri til skolematen:-) her har jeg brukt tre pizzaer oppå hverandre,måtte bare prøve 🙂

Håper jeg har inspirert noen til og lage seg en en god pizza i helgen 🙂 Husk det meste kan brukes som garnityr på pizza 🙂

4 kommentarer

Siste innlegg