Franske makroner :-)

Jeg må jo bare prøve det meste så makroner var ikke noe unntak.Må innrømme at jeg ikke fikk det til ved første forsøk,ble urunde så måtte ut og kjøpe makronmatte 🙂 da gikk alt så mye bedre 🙂

Oppskrift på makroner :

  • 240 g malis
  • 140 g malte skållede mandler
  • Eggehviten fra 3 store egg
  • konditorfarge hvis ønskelig

Forvarm stekeovnen til 140 grader.Sikt de kvernede mandlene og melis sammen i en bolle.Stivpisk eggehviten og rør den sammen med mandel og melis blandingen med en slikkepott.Røren skal være litt rennende.Tilsett konditorfarge eller kakaopulver om ønskelig.Fordel røren med en kakesprøyte på makronmatten.La de ligge i romstemperatur i 15 min.Stekes i 20-25 min,for og unngå at de blir brent legg et stekebrett under.Ovnsdøren skal også stå litt på gløtt,legg et bakepapir på toppen så de ikke blir brent.La makronene hvile på rist etter steking.fyll med ønsket smørkrem.

Jeg brukte sitronkrem da jeg er glad i det syrlige til det søte.

Oppskrift på sitronkrem :

  • 4 egg 
  • revet skal av 2 sitroner
  • 160 g sitronsaft
  • 200 g sukker
  • 125 g smør

Kok opp sitronsaft,skal,sukker og egg i en kjele under stadig omrøring.La det koke i 1 min mens du rører godt.Avkjøl til 35-40 grader og tilsett romtemperert smør.Bruk mikseren og kjør det glatt.Avkjøles og fylles i makronene .

Bare og sette på kaffen.

xoxo Jacqueline

2 kommentarer
    1. De der så innmari gode ut, må nesten bare skamfull innrømme at jeg aldri har spist makroner. Enda jeg synes det ser så deilig ut. Ha en flott dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg