Ertersuppe

En eske med tørkede gule erter bløtlegges kvelden før suppen skal kokes.

Her har jeg brukt :

  •  1 salte svineknoke
  • 1 røkt svineknoke
  • Litt rester fra julens pinnekjøtt som var havnet i fryseren til suppebruk
  • Benet fra en spekeskinke

Putt knokene og skinkebenet hvis du har sammen med ertene i en kjele og fyll opp med vann til det dekkse. Pinnekjøttet har jeg sammen med grønnsakene senere for det er jo ferdig.La det så koke i 2-2,5 timer til knokene er så de nesten faller fra hverandre.Ta de så opp fra kjele og sett det til siden så det blir litt kaldt til du skal kutte det opp.

  • 5 poteter skrelt i terninger
  • 4 gulerøter i biter
  • 0,5 kålrot i terninger
  • 0,5 sellerirot i treninger
  • 1 stor løk kuttet opp
  • 1 purreløk kuttet opp

Ha i alle grønnsakene bortsett fra purreløken i kraften og kok opp.Kutt opp kjøttet og ha oppi,la det koke i ca 30-40 min.Ha så et stort glass/boks skyllede kikerter og purreløken opp i suppen 5 min før servering.

Dette smaker på en kald vinterdag 🙂

xoxo Jacqueline

 

6 kommentarer
    1. Og der kom du jammen meg med oppskriften av den suppen jeg du laget! Du er ikke sann! Du er bare så super god og snill og gjett hva jeg skal lage i morgen? Grunnen er fordi jeg har nemlig pinnekjøtt som er fryst fra jul også. Hehe! Tusen tusen hjertelig takk for at du deler den med leserene dine, nå ble jeg så glad 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg