Mor elsker å lage pizza <3

Pizza kan lages på så mange måter,det viktigste er en god saus og deig som har fått kjærlighet <3

Saus:

  • 2 bokser hakkede tomater
  • 2 ss tomatpure
  • 3 ss soyasaus
  • 1 ts sambal oelek chili pasta
  • 1 ts hvitløkpulver
  • 2 ss oregano
  • 1 ss basilikum
  • 1-0,5 ss timina
  • 1-0,5 merian
  • 2 ss olivenolje

Blander alt og kjører det glattmed stavmikseren.Blir nesten et fuldt 1 kg syltetøyspann. Det er fint å ha det i for tomaten kan sette igjen farge og da er det bare å hive spannet.Med lokk på så holder det seg fint i en uke og vel så det i kjøleskapet.Ellers så er det jo bare å putte det som bli igjen i fryseren.

Deigen kan man fint lage i god tid,gjene dagen før bare sett den kaldt.Selv lager jeg mye deig når jeg først gjør det å putter det som ikke blir brukt i fryseren.Da har jeg jo en lettere jobb neste gang jeg skal lage pizza.Tar den da på dagen før putter den i kjøleskapet så den får tine litt over natten,så setter jeg den på benken i GOD TID før jeg skal bruke den så hever den så fint 🙂

Pizza deig:

  • 1 halv pakke tørrgjær
  • 7 dl lunket vann
  • 1,5 ts salt
  • 4-5 ss olivenolje
  • Ca 1,5 dl pizza mel ja den blir bedre med dette melet 🙂

Kjør deigen godt og lenge sammen i kjøkkenmaskinen,gjerne 10-15 min.Sett så til heving i 3 til 24 timer 🙂

Jeg annbefaler å invistere i en pizzasten,blir virkelig noe annet når du steker på varm sten.Men steker du i form eller på plate ikke bruk bakepappir for da får du ikke sprø bunn.Der jeg jobbet brukte vi oljesmurte forme,men ikke for mye olje :-)Jeg fåretrekker tynn Italiensk rett på sten jeg da .

Som garnityr på pizza kan man jo nesten bruke hva som helst.Ost alene er faktisk veldig godt,for har man for mye på så har den lett for å bli slapp.Rydding i kjøleskapet så finner man jo altid noe som kan slenges på en pizza.Men skal man lage noe spesielt så må jeg si at den jeg laget med scampi,rødløk,paprika og tomat så pesto etter at den var stekt var en vinner hos mor <3

Håper at flere prøver selv og lar grandisen ligge igjen i butikken 🙂

xoxo Jacqueline

4 kommentarer

Siste innlegg