Vannbakkels

Her om dagen bate jeg 75 vannbakels som jeg puttet i fryseren til Elenas konfirmasjon. Halvparten fylte jeg med vaniljekrem.

Oppskrift :

  • 2,5 dl vann
  • 100 g smør
  • 125 g hvetemel
  • 4 egg

Vann og smør kokes opp, ta det av varmen og hell i melet.La så deigen få et oppkok til den slipper kjelen. Avkjøl i  noen minutter, tilsett så et og et egg av gangen. Etter at du har hat i det siste egget rør minst mulig. Sett deigen på bakepapir med skje. Kakene settes i varm ovn på 220 grader. Etter 5 min dempes varmen til 200 grader, og kakene stekes videre i ca 15 min til kakene er gylne. Ovnen må ikke åpnes før kakene er ferdige.

Oppskrift på vaniljekrem :

  • 1 vaniljestang
  • 5 dl melk
  • 5 eggeplommer
  • 1 dl sukker
  • 2 ss maisenna
  • 2 dl fløte

Del vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Ha frø og stang i en kjele med melk og kok opp. Pisk godt så vaniljefrøene ikke klumper seg.

Pisk eggeplommene med sukker og maisenna i en bolle som tåler kokende vann. Ha i én spiseskje vann om det blir for tykt.

Fjern vaniljestangen fra melken. Hell det over eggeblandingen og pisk kraftig. Ha det tilbake i kjelen og varm forsiktig opp. Pisk hele tiden.

Hell blandingen gjennom en sikt og la den avkjøle seg.

Pisk kremfløten stiv og vend det inn. Man kan også ha en dæsj med rom, cognac eller whisky for å variere.

Bare å sette igang 🙂

xoxo Jacqueline

6 kommentarer

Siste innlegg