Mormors hønesupe

En av  barndommens gode minner er mormors gode hønesupe, har ikke laget det på en evighet. Så her om dagen da tankene mine var veldig mye hos min elskede mormor så måtte jeg bare lage det 🙂

En høne, løk, sellerirot, gulrot og annet jeg måtte finne i kjøleskapet som trengs å brukes opp puttes i en kjele og dekkes med vann. Ha i 2 laurbærblad, salt og pepper, la det så koke til høna er ferdig kokt. Det kan variere litt men ca 2 timer.

Ta ut høna og legge den til side og sli kraften. Ha så grønnsaker opp i kraften.

3 gulerøtter i biter

0,5 sellerirot i biter

1 løk i strimler

1 lite kålhode i strimler

La dette trekke til grønnsakene er møre.

Oppskrift på klot

100 gr smør
2,5 dl melk
2 stk egg
2 ss sukker
0,25 ts salt
0,5 ts kardemomme
400 gr

hvetemel 

   
Smelt smør, tilsett melk, sammenpisket egg, sukker, krydder og hvetemel.
Rør til en tykk grøt
Glatt till røren med en slikkepott, dekk den med litt plast og la røren svelle i 10 ? 15 min.
Form til boller med hjelp av en teskje/barneskje dryppet i kaldt vann mellom hver bolle.
Legg over i den varme suppen.
La bollen trekke i suppen 5 ? 10 min avhengig av størrelsen
   
     


Selv så liker jeg ikke klot, men må ha det i for det hadde mormor 🙂 Ha i litt hønsekjøtt og smak til med salt og pepper .

xoxo Jacqueline

   
     
     
   

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg