Kneppkaker

 

Disse kakene husker jeg fra min barndom,beste julekakene jeg vet. Jeg har oppskrift fra mammas framhaldsskolebok. Dette re en gammel oppskrift så den er stor,så her kan du dele med nabolaget eller halvere oppskriften 🙂

Dette trenger du:

  • 250 g smør
  • 1 kg sirup
  • 500 g sukker
  • 1 kg siktet spelt (hvetemel)
  • 2 ts hornsalt
  • 4 ts malt ingefær
  • 2 ts malt nellik
  • 1 ts pepper
  • 6 egg
  • 500 g siktet spelt (hvetemel) til neste dag

Varm opp smør, sirup og nesten alt sukkeret. Bland krydder og hornsalt i melet og bland det inn i sirupsblandingen. Pisk eggene godt med resten av sukkeret og ha det oppi røren. Sett deigen kaldt til neste dag eller lenger.

Kna inn resten av melet. Så kommer utbakingen. Trill kuler som trykkes litt flate eller kjevle ut deigen litt tykk og stikk ut runde kaker. Stekes på 200 grader til de er fint brune. Avkjøles på rist og oppbevares i tett boks.

Disse syntes jeg du bør prøves,blir ikke jul uten for meg 🙂

 

Jacqueline 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg